Mag het een appje minder zijn?

4 december 2023

Recent realiseerden we ons ineens dat we onze telecom factuur nog niet betaald hadden. Ik ga kijken in onze account op hun website en inderdaad er stond een factuur de vervaldatum voorbij.
We hebben die dan maar meteen betaald, maar ik realiseerde mij ook dat ik daar geen mail voor ontvangen had zoals gewoonlijk. Ik heb nog geen contact opgenomen met de klantendienst en de reden dat ik dat nog niet gedaan heb, is dat ik het antwoord wellicht al ken: ‘Ja maar, je kan vanaf nu alles volgen in onze app…

Naar aanleiding van het schrijven van deze blog ben ik eens gaan tellen op mijn iPhone: daar staan op dit ogenblik 52 (!) apps op. En op mijn iPad heb ik er zo maar eens even 59 (!) staan.

Dubbele en overbodige apps

Op mijn iPad heb ik trouwens twee apps van mijn bank… Eigenlijk doen die allebei hetzelfde en toch weer niet. En oh ja: als ik de bank wil bellen moet ik via hun app gaan. Want gewoon bellen kan niet meer… Dat zijn dus extra stappen om zoiets simpels te doen als een telefoongesprek te hebben. En waag het niet om naar de bank te gaan om iets te regelen, want dan word je naar de app verwezen…. Zo echt onder het motto: ‘Zoek het zelf maar uit’.

Vorige week kreeg ik ook een mail van de leverancier van onze tankkaarten, dat ik met hun nieuwe app alle kaarten kon beheren. Nu ben ik eens benieuwd of ik nog een maandelijkse mail ga krijgen met onze factuur. Een factuur in mijn mailbox krijgen is héél gemakkelijk: ik download die en zet die meteen na de betaling in de boekhouding en klaar.

 Moet ik die uit een app gaan halen, dan moet ik inloggen, mijn weg zoeken in een rommelige, onduidelijke app, downloaden, betalen en dan pas in de boekhouding zetten. Door de app-manie wordt het proces van gewone dingen doen veel langer en nodeloos ingewikkelder met het extra risico erbij dat je je miskijkt en fouten maakt.
En dan komt er het punt dat je stilaan vertrouwd geraakt met het gebruik van een app die je tussendoor gebruikt en ja hoor: ze veranderen de lay out en het gebruik om de 5 seconden. Ik kan er niet aan doen, maar ik krijg soms echt het gevoel dat het de makers van die apps er om te doen is dat we ons vergissen bij het gebruik ervan. Zij zijn zo mogelijk nog erger dan de grootwarenhuizen die al hun gerief regelmatig van plaats veranderen om je zoveel mogelijk te laten zoeken naar hetgeen je nodig hebt.

Nodeloze stress

En ik stress mij daarin. Dit is écht wel stress die voorkomen kan worden. Als iets prima werkt – zoals iemand facturen sturen via de mailbox – waarom moet dat dan veranderd worden? Ben ik ouderwets? Ik denk het niet, want ik zie dat veel mensen van verschillende leeftijden zich storen aan die app-manie.

Zelf heb ik voor een korte tijd gebruik gemaakt van een app voor de inschrijvingen van de yogalessen. Dat systeem beheren is een van de meest stressvolle dingen die ik ooit gedaan heb. Ik heb vrij snel beslist van dat terug af te schaffen en gewoon terug te gaan naar mijn sheets zoals tevoren. En als service naar mijn klanten toe, moeten zij nu ook hun beurtenkaarten niet meer bijhouden, ik doe dat wel voor hen, want dat hoort bij mijn job: mijn studenten ontstressen en hen geen app-stress bezorgen.

Deel met je vrienden:

Nieuwsbrief

Deze website gebruikt cookies om uw surfervaring te optimaliseren. meer info