No pain DO gain

23 september 2020

“Make sure you do this pose at 60% of your capacity, do not strain yourself”… Deze zin moet je lezen met een Indisch accent 😉
Of “This is a strong pose, listen to your body” ook te lezen met een Indisch accent 😉

Dat zei en zegt mijn Indische yogaleraar telkens opnieuw. Neen, in de yoga ga je niet zodanig ver dat het pijn doet. Ik geef dit aan mijn studenten door met de woorden: “je mag het voelen (t)rekken maar het mag geen pijn doen”.
En als ik ze dan observeer tijdens het doen van de houdingen dan zie ik dat ze het niet begrijpen of dat ze gewoonweg die grens niet voelen.

Luister naar je lichaam

Dat is dan ook iets dat ik zorgvuldig observeer: blijven mijn studenten binnen hun grenzen? Het is cruciaal onderdeel van het yogales geven: de mensen leren waar hun grenzen liggen en hoe ze door regelmatig yoga te beoefenen die grenzen zachtjes (!) kunnen opschuiven.

Het verschil tussen yoga en sport/gymnastiek

Bij de yoga gaat het om stabiele houdingen die je binnen je grenzen beoefend. Uiteraard moet je bewegen om in en uit de houdingen te geraken, maar dat doe je met gecontroleerde zachte bewegingen. Eens je de houding aangenomen hebt, is het belangrijk van de houding te stabiliseren en een tijdje aan te houden zonder te bewegen.
Het is trouwens ook normaal dat je als beginnende yogi worstelt met die gecontroleerde en zachte bewegingen. Na wat oefenen en geduld zal je dat wel leren.
Op de pagina met het 8-voudige yogapad vind je een meer uitgebreide uitleg over de verschillende stadia van de houdingen.

Definitie van asana volgens Patanjali

Patanjali is een Indische filosoof en geleerde – uit de 2de eeuw voor Christus – die de yoga sutra’s op papier gezet heeft. Wat niet duidelijk is, is of Patanjali de teksten zelf geschreven heeft of dat hij ze samengesteld heeft uit reeds bestaande geschriften.

In deze geschriften beschrijft hij onder andere het 8-voudige yogapad. De yogahoudingen ook gekend als asana’s zijn een onderdeel van het 8-voudige yogapad.

Asana betekent houding en bestaan, maar het bestaan zonder iets te doen. Er is geen beweging tijdens een asana, een asana is een stabiele houding.

Sthir – Sukham – Asanam
Asana is een stabiele en comfortabele houding
(Patanjali Yoga Sutra 2.47)

Asana is een stabiele en comfortabele positie, maar bewegingen zijn essentieel om de asana aan te nemen of te ontdoen. Deze bewegingen moeten zeer traag en gecontroleerd gebeuren. Deze bewegingen dienen ook ondersteund te worden door de juiste ademhaling.
De stabiliteit en het comfort zouden zowel op het fysieke als het mentale vlak aanwezig moeten zijn: stabiliteit en comfort zijn evenzeer onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Bij het beoefenen van sport en/of gymnastiek worden voornamelijk de spieren getraind. Bij het beoefenen van yoga wordt de stabiliteit – zowel fysiek als mentaal – getraind. Bij het regelmatig beoefenen van yoga zal je merken dat alles zich stabiliseert: je lichaam, je geest én je omgeving.

Yoga en gelukkig zijn

Yoga wordt beschouwd als de weg naar voorspoed en geluk. Als beginnende yogi is het belangrijk dat je de houdingen beoefent met de juiste instelling. Terwijl je houdingen beoefent: wees blij en geniet van je houding. Wees je ervan bewust dat Yoga je voorspoed en geluk kan brengen en dat het helpt bij het ontwikkelen van je persoonlijkheid. Yoga heeft tijd, geduld en oefening nodig, maar streef er van bij het begin naar om de staat van Verlichting te bereiken.

Deel met je vrienden:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Nieuwsbrief

Deze website gebruikt cookies om uw surfervaring te optimaliseren. meer info