Ik ben niet lenig en niet sportief...

Vaak krijg ik mensen aan de lijn van "Ja, ik zou wel graag yoga doen, maar ik ben niet lenig en niet sportief". Tot voor kort begreep ik niet helemaal goed waarom ze dat zeiden. 

En dan heb ik eens deelgenomen aan een yoga-evenement. Heel leuk georganiseerd met live muziek. Het was een echte work-out: er werd vrij snel van de ene naar de andere intense houding overgegaan. Die les ging zo snel dat zelfs voor mij er een moment was dat ik het niet meer helemaal leuk vond... 

En tijdens de les heb ik bedacht van "hier ga ik morgen stijf van zijn". En ja hoor, ik heb 's anderen-daags yoga gedaan op mijn manier om de stijfheid van die intense yoga work out uit mijn spieren te krijgen.

Intussen begrijp ik waarom ik die vraag krijg :-) 

Vind je het leuk om op die manier yoga te doen moet je dat vooral doen. 

Maar als je niet lenig en niet sportief bent, kan het ook anders: ik heb zelf het geluk gehad om altijd bij de leraren terecht te komen die hun yogalessen geven vanuit de essentie van de yoga. Zo ook in India waar ik geweest ben voor mijn yoga-leraren opleiding.

Bij de beoefening van essentiële yoga ga je met rustige bewegingen in en uit de houdingen en worden de houdingen even aangehouden terwijl je heel bewust verder ademt. Als je de houdingen op die manier beoefent ga je merken dat je na verloop van tijd leniger wordt en dat je conditie er op vooruit gaat. Dus neen je hoeft niet lenig en sportief te zijn om aan yoga te beginnen, maar je wordt er wel leniger van en het bouwt je conditie ook een beetje op.

Het 8-voudige yoga-pad

Het beoefenen van de houdingen is slechts 1/8ste van het 8-voudige yoga-pad:

     1) Yama's: sociale discipline


     2) Niyama's: zelf-discipline


     3) Asana's: fysieke houdingen


     4) Pranayama: controle van de energie


     5) Pratyahara: isolatie van de zintuigen

     6) Dharana: concentratie


     7) Dhyana: meditatie


     8) Samadhi: de ultieme verlichting

Het is logisch van met nummer 3 te beginnen: de houdingen, het is het meest zichtbare en tastbare aspect van de yoga. Na verloop van tijd ga je merken dat je beoefening zich automatisch uitbreidt naar de andere aspecten en dat je je gaat verdiepen in het geheel van de yoga.

Op de pagina http://www.pranayoga.be/wat-is-yoga/het-8-voudige-pad/ vind je een uitgebreide uitleg over de verschillende aspecten van het 8-voudige yogapad.

Hari Om, dank u voor de yoga :-)

Pranayoga

Klassiek in de Kapel

Wil je eens wat anders dan yogalessen in de Kapel? Wist je dat we daar ook klassieke concerten organiseren?

Lees meer keyboard_arrow_right

Als je benen te lang zijn en je armen te kort

Pashimottanasana: een moeilijke naam voor een houding die er op het eerste zicht gemakkelijk uit ziet tot je ze zelf begint te beoefenen.

Lees meer keyboard_arrow_right

Alleen maar op je matje liggen

Eén mijn mijn studentes wist mij te vertellen dat haar vriend dacht dat je bij yoga alleen maar wat op je matje ligt... En dat er blijkbaar niet veel meer dan dat gebeurt...

Lees meer keyboard_arrow_right

Thuis Yoga doen: Frequently Used Excuses

Je hoort het mij vaak zeggen tijdens de yogales: "Als je thuis eens Yoga doet dan..." gevolgd door een aantal tips hoe je veilig Yoga kan doen in je eentje.

Lees meer keyboard_arrow_right

Neen hoor, ik heb geen stress!

Op een koude winteravond was ik mijn yogamatten aan het inladen in mijn wagen. En ineens hoor ik achter mij een stem die vraagt: "Mevrouw, waarom staat dat op uw wagen, wat bedoelt u daarmee?".

Lees meer keyboard_arrow_right

Is Yoga alleen voor vrouwen?

Kreeg onlangs een mailtje met de vraag "Zou yoga ook niks voor mij zijn? Ik ben ook zo'n Stress-manneke. Of is dat alleen voor vrouwen?"

Lees meer keyboard_arrow_right

Essentiële en Zachte Yoga

Heel vaak krijg ik de vraag wat het verschil is tussen de Essentiële en de Zachte Yoga. Ik kan daar een heel verhaal over schrijven, maar het is wellicht gemakkelijker dat ik het je gewoon laat zien:

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x