Als je benen te lang zijn en je armen te kort

Pashimottanasana: een moeilijke naam voor een houding die er op het eerste zicht gemakkelijk uit ziet tot je ze zelf begint te beoefenen.

Even vertalen: voorwaartse buiging zittend... Ja de houding waarbij ik zeg "als je benen te lang zijn en je armen te kort, leg dan je handen op je onderbenen".  

Een houding waar al wel eens wat frustratie rond heerst. Zo van "ja maar, ik kan niet aan mijn tenen". Iets wat ik heel vaak zie tijdens de lessen is dat mijn studenten dan beginnen rondkijken naar anderen, zo van mijn buur kan wel aan zijn/haar tenen en ik niet. En dan zie ik hoe er frustratie ontstaat en hoe er verder gerokken wordt en misschien zelfs door de grens van je lichaam heen om toch maar (niet) aan die tenen te geraken.

En tijdens het beoefenen van de houding in de lessen zei ik tot voor kort "Met de nodige oefening en geduld ga je dat zeker kunnen"...  

Ik moet op mijn stappen terugkeren. Door de voorwaartse buiging verder te onderzoeken kom ik tot de vaststelling dat er mensen zijn die de houding nooit gaan kunnen. Om de doodeenvoudige reden dat de bouw van hun heupen dat niet toelaat. 


Het kan zijn dat het onderste stuk van je heupen wat dikker is, waardoor er een druk ontstaat op de kop en het bovenste gedeelde van het bot in het bovenbeen. Dus tenzij dat je een stuk van je heup afzaagt - ik zou je dat niet aanraden ;-) - is het voor jou fysiek niet mogelijk om bij de voorwaartse buiging zittend met je handen aan je voeten te geraken.


Het kan ook zijn dat je niet aan je tenen geraakt omdat je hamstrings (spieren aan de achterkant van de bovenbenen) en je onderrug stijf zijn en extra oefening nodig hebben.

Hoe kan je te weten komen of het aan je heupen ligt of aan je hamstrings? 

Heel simpel: als je niet verder voorover kan, je hebt het gevoel dat je heupen op hun limiet zitten (en dat is dan ook zo) en je voelt geen of weinig rekking in je hamstrings dan heb je heupen die niet toelaten dat je met je handen aan je voeten geraakt.

Voel je het trekken in je hamstrings en in je onderrug én heb je het gevoel dat je verder zou kunnen als je spieren ontspannen, geen gevoel van blokkering in de heupen dan is de boodschap: oefenen en blijven oefenen, want dan kan je het wel leren.

De voorwaartse buiging zittend is en blijft een goede houding ook al laten je heupen niet toe van met je handen aan je voeten te geraken. De houding zorgt voor een goede rekking van de rug, preventie van rugproblemen, is ook een heel goede compensatie voor achterwaartse buigingen. Bovendien zorgt het ook voor het stimuleren van de werking van de ingewanden.

Yoga is dan ook geen competitie, je doet yoga op je eigen niveau en je houdt rekening met je grenzen.

Hari Om, dank u voor de Yoga :-)

Als je benen te lang zijn en je armen te kort

Yoga Buddy Actie

Je kent ze wel: die ene vriend(in) die misschien wel meewilt naar de yoga.

Lees meer keyboard_arrow_right

Baby & Family event

Shoppen voor je kleine spruit? Kom om zondag 6 oktober 2019 eens een kijkje nemen op het Baby & Family Event

2 oktober 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

Klassiek in de Kapel

Wil je eens wat anders dan yogalessen in de Kapel? Wist je dat we daar ook klassieke concerten organiseren?

Lees meer keyboard_arrow_right

Alleen maar op je matje liggen

Eén mijn mijn studentes wist mij te vertellen dat haar vriend dacht dat je bij yoga alleen maar wat op je matje ligt... En dat er blijkbaar niet veel meer dan dat gebeurt...

Lees meer keyboard_arrow_right

Thuis Yoga doen: Frequently Used Excuses

Je hoort het mij vaak zeggen tijdens de yogales: "Als je thuis eens Yoga doet dan..." gevolgd door een aantal tips hoe je veilig Yoga kan doen in je eentje.

Lees meer keyboard_arrow_right

Neen hoor, ik heb geen stress!

Op een koude winteravond was ik mijn yogamatten aan het inladen in mijn wagen. En ineens hoor ik achter mij een stem die vraagt: "Mevrouw, waarom staat dat op uw wagen, wat bedoelt u daarmee?".

Lees meer keyboard_arrow_right

Ik ben niet lenig en niet sportief...

Vaak krijg ik mensen aan de lijn van "Ja, ik zou wel graag yoga doen, maar ik ben niet lenig en niet sportief". Tot voor kort begreep ik niet helemaal goed waarom ze dat zeiden.

Lees meer keyboard_arrow_right

Is Yoga alleen voor vrouwen?

Kreeg onlangs een mailtje met de vraag "Zou yoga ook niks voor mij zijn? Ik ben ook zo'n Stress-manneke. Of is dat alleen voor vrouwen?"

Lees meer keyboard_arrow_right

Essentiële en Zachte Yoga

Heel vaak krijg ik de vraag wat het verschil is tussen de Essentiële en de Zachte Yoga. Ik kan daar een heel verhaal over schrijven, maar het is wellicht gemakkelijker dat ik het je gewoon laat zien:

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x